Vrijwilligers werven met Facebook
Meer vrijwilligers zijn altijd welkom. Hoe kan je Facebook inzetten om vrijwiligers aan te trekken? Acht tips!
1. Eerst de vacature
Maak een uitgebreide vacature en zet deze op je eigen website en www.vrijwilligerswerk.be. Zorg dat je duidelijk omschrijft wie je zoekt, voor wanneer, wat de taken zijn, wat je hen te bieden hebt en hoe ze kunnen reageren. Check zeker eens onze 10 tips voor vette vacatures.
2. Verzorg je Facebookpagina
Gebruik een Facebookpagina om te spreken namens je vereniging of organisatie. Zet er uitleg bij over wat jullie doen, en vergeet de vrijwilligers niet te vermelden. Je profielfoto is je logo, en je omslagfoto verzorg je ook met een tof beeld. Vergeet je website niet te vermelden. Heb je die niet, gebruik dan je organisatiefiche (vul die ook netjes aan). Plaats geregeld een relevant berichtje op je pagina. Zo blijft je pagina zichtbaar bij je volgers.
3. Sharing is caring
Deel de vacature in eerste instantie op je Facebookpagina, door de link van de vacature op je muur van je facebookpagina te plakken. Hou de begeleidende tekst kort en wervend. De hele uitleg vinden geïnteresseerden wel terug in je vacature. Post niet al je vacatures ineens, met een vage beschrijving als ‘wij zoeken vrijwilligers’. Nee, verweef de concrete vacatures elk apart tussen je andere berichten en post ze gedoseerd maar regelmatig.
Herhaal na verloop van tijd ook gerust een keer. Niet iedereen krijgt al je berichten te zien, dus de kans is groot dat mensen je post niet eens gezien hebben de eerste keer.
Roep op om te reageren en te delen, en doe dat ook zelf met je persoonlijk profiel. Maak ambassadeurs van je huidige vrijwilligers. Vraag hen en je vrienden om de vacature mee te delen via facebook. Zorg dat je de chatfunctie van je pagina inschakelt en opvolgt. Je kan ook een automatisch bericht instellen als je even afwezig bent. Laat dan weten wanneer je kan reageren.
Delen mensen de vacature? Ga dat gedeeld bericht dan leuk vinden en zet er eventueel een bedankje bij. Reageren mensen op je bericht? Ga dan de interactie aan. Mensen die een bericht op je pagina liken, kan je trouwens uitnodigen om de pagina zelf ook te liken. Klik op de likes bij het bericht en verstuur uitnodigingen naar de mensen in het lijstje dat zich openvouwt.
4. Beeld, beeld beeld!
Voeg zeker een geschikte foto of afbeelding toe, want beelden wérken op sociale media. Ga persoonlijk en creatief uit de bol:
- Gebruik foto’s van echte vrijwilligers in actie (vraag wel even voor toestemming) en tag hen eventueel in de foto.
- Maak een toffe visual met canva.com.
- Met giphy.com kan je grappige bewegende foto’s maken, bijvoorbeeld iemand met een bordje ‘Ben jij onze nieuwe held?’, of iemand die grijzend in de camera wijst met de tekst ‘We want you’.
- Gebruik de effecten van de camera op je smartphone.
- Laat een vlotte collega een kort filmpje maken met een oproep om te helpen.
- Laat een vrijwilliger in een minuutje film vertellen waarom het bij jullie zo fijn vrijwilligen is.
- …
5. Experimenteer
Ontdek wat werkt voor jouw doelgroep en volgers. Houden ze van humor en gekkigheid? Of knappen ze af op #hashtags en emoji’s ? Experimenteer en bekijk wat werkt. Daar ga je mee verder.
Je kan ook eens proberen of een oproep voor vrijwilligers via een Facebookevenement lukt. Calculeer in dat mensen wel graag klikken, maar zich echt engageren vraagt toch net iets meer inspanning. Gebruik dit dan ook vooral in groepen waar al een grote betrokkenheid aanwezig is. Zo’n besloten facebookgroepen kan je aanmaken om op een toffe manier te communiceren met je vrijwilligers en hen als ambassadeurs in te schakelen.
Bekijk af en toe je statistieken, die kunnen helpen om bij te sturen.
6. Maar… werven is meer dan vacatures posten
Een belangrijke reden waarom sommige organisaties vlot vrijwilligers aantrekken en andere weer niet, is hoe de organisatie bekend staat bij het publiek. Hoe bekend zijn jullie? Hoe sympathiek zijn jullie? Laat dus eerst en vooral zien hoe goed jullie zijn, anders zal werven nooit lekker lopen.
Post niet alleen vacatures, maar ook:
- Foto’s van vrijwilligers in actie
- Een bedankje met de Week van de Vrijwilliger en de Internationale Dag van de Vrijwilliger
- Bedank vrijwilligers geregeld
- Toon vrijwilligers in actie of tijdens de koffiepauze
- Heet nieuwe vrijwilligers welkom met hun foto op Facebook (opnieuw: denk aan de toestemming)
- …
Allemaal tussen je andere nieuws door! Zet ook in op het betrekken van je volgers: vraag naar hun mening, geef informatie, nodig hen uit met een poll, … Deel berichten van anderen. Zo bereik je meer mensen, en zij delen al wel eens iets van jou in ruil. Niemand zei dat werven via sociale media licht werk was . Al gedacht aan een vacature voor een vrijwilliger die je helpt met Facebook?
7. Adverteren?
Als je wat budget hebt, kan je overwegen om een vacature te promoten. Bepaald dan heel goed wie de oproep moet zien: de locatie is zeker belangrijk, want mensen vrijwilligen vooral dicht bij huis. En wil je vooral mensen bereiken die je pagina nu nog niet volgen, of wil je eerder de enthousiaste kern overhalen? Tegelijk moet je goed doseren. Mensen kunnen advertenties als storend ervaren, en zeker als je mensen oproept om gratis te werken kan adverteren verkeerd overkomen. Hou rekening met de gevoeligheden.
8. Werven is meer dan facebook alleen
Zorg dat vrijwilligerswerk zichtbaar is in al je communicatie. Staat het op je website? Schrijf je erover in je nieuwsbrieven? Heb je nog andere sociale mediakanalen? Bekijk eens onze tips voor het opzetten van een wervingsplan en ga een stapje verder.
Tot slot. Heb je écht een heel toffe vacature op www.vrijwilligerswerk.be? Vraag dan of wij ‘m mee delen via onze facebookpagina!
Bron: nieuwsbrief Vlaams steunpunt vrijwilligerswerk